Fascynująca historia marki Ferrari

Niewiele innych marek samochodowych reprezentuje jednocześnie taką technologię, wydajność i wysoki styl, jak Ferrari. Jesteś ciekaw, kim był jej założyciel oraz jak doszło do powstania tej niezwykłej idei w historii motoryzacji?

Człowiek legenda

Magia legendy Ferrari zaczyna się od jej założyciela, Enzo Ferrari. Przez znanego, byłego inżyniera Ferrari, Giotto Bizzarriniego, został on nazwany „agitatorem ludzi” i w podobny sposób charakteryzowało go przez dziesiątki innych osób. Ferrari był mistrzem w swojej dziedzinie i starał się psychologicznie podchodzić do swoich pracowników. Wszystko po to, by wydobyć z nich jak najwięcej. Enzo doskonale wiedział jak motywować swój zespół toteż jego konstruktorzy byli gotowi pracować dla niego dzień i noc – i często to robili.

Podwaliny wielkiego sukcesu

Enzo Ferrari urodził się we włoskim mieście Modena, 18 lutego 1898 roku, jako młodsze z dwójki dzieci. To, że Ferrari i jego mała firma osiągnęły światową sławę, zaskoczyło jego rodzinę i jego samego. W swoich wspomnieniach pisał, że mieszkali w skromnym domu na przedmieściach, który mieścił się tuż za związaną z metalem działalnością ojca. Mały Enzo wraz z bratem Alfredo mieli swój pokój nad warsztatem, toteż każdego dnia budził ich dźwięk młotów, kiedy mężczyźni zaczynali pracę. W swoich wczesnych latach, Ferrari niechętnie chodził do szkoły.

Zamiast tego fascynował się strzelaniem do celu i jazdą na rolkach. Wtedy też rodzący się dopiero świat motoryzacji uderzył w jego życie w 1908 roku. Wszystko dzięki temu, że ojciec zabrał Enzo na jego pierwszy wyścig samochodowy. Co więcej, jego ojciec i brat zawsze rozmawiali o samochodach, które zaczęły coraz bardziej interesować młodzieńca.

Trudny przeskok

Początkowo Enzo nie interesował się pomysłem produkowania samochodów osobowych, skrupulatnie budując swój sukces jako kierowca zatrudniony przez Alfę Romeo. Później został on zatrudniony do kierowania całym działem wyścigowym Alfy. W 1941 roku Alfa Romeo została skonfiskowana przez faszystowski rząd Benito Mussoliniego w ramach działań wojennych. Oddział Enzo Ferrari był na tyle mały, że nie miał na to żadnego wpływu. Ponieważ przez cztery lata obejmował ich zakaz udziału w wyścigach, siedziba na krótko przemianowała się w Auto Avio Costruzioni Ferrari, która rzekomo produkowała obrabiarki i akcesoria lotnicze.

Początki samodzielności

Tak funkcjonująca fabryka prowadzona przez Ferrari, znana również jako SEFAC (Scuderia Enzo Ferrari Auto Corse), wyprodukowała pierwszy samochód wyścigowy, Tipo 815. Był to pierwszy, prawdziwy samochód Ferrari, który zadebiutował w 1940 roku podczas wyścigu Mille Miglia. Nie można nie wspomnieć również o modelu AAC 815 z 1940 roku, który był pierwszym samochodem wyścigowym zaprojektowanym przez Enzo Ferrari. W 1943 roku fabryka Ferrari przeniosła się do Maranello, gdzie pozostała aż do tej pory.

W działaniu nie przeszkodziło jej zbombardowanie przez aliantów w 1944 roku, toteż po zakończeniu wojny prężnie przejęła roboty związane z produkcją samochodów osobowych. Pierwszy samodzielnie wyprodukowane auto – Ferrari SpA z 1947 roku – było kamieniem milowym w historii motoryzacji. Od tamtej pory firma ta była znana także z ciągłego udziału w wyścigach, zwłaszcza w Formule 1, gdzie odnosiła wielki sukces. Z czasem samochody osobowe marki zaczęły być powszechnie postrzegane jako symbol prędkości, luksusu i bogactwa, plasując się w czołówce firm samochodowych na świecie.